Media
Gouden Hart Biljet rolt van de pers bij Kon. Joh. Enschedé

28 mei
Bron: Heel Haarlem Helpt

GoudenHartBiljetDonderdagmorgen rolde het eerste Gouden Hart Biljet van de pers bij Koninklijke Joh. Enschedé. Met het Gouden Hart Biljet, inmiddels al voorzien van de bijnaam Haarlems Veertigje, kunnen zorgverleners die dankzij de donaties op Heel Haarlem Helpt een biljet hebben ontvangen betalen bij kleine Haarlemse ondernemers. Het biljet heeft de echtheidskenmerken en voldoet aan de eisen van een echt bankbiljet. Sinds 2016, toen het bedrijf stopte met het drukken van Euro-biljetten, is dit het eerste biljet van Koninklijke Joh. Enschedé waarmee de ontvanger kan betalen bij een Haarlemse deelnemende winkel, horecazaak of salon. Om alle Haarlemse zorgverleners van een Gouden Hart Biljet te voorzien blijft de oproep om te doneren via Heel Haarlem Helpt. Daarmee laten Haarlemmers zien dat zij hun zorgverleners een warm hart van goud toedragen. Zij krijgen het Gouden Hart Biljet dat ze verdienen en helpen hiermee de Haarlemse ondernemers.

Koninklijke Joh. Enschedé steunde direct het initiatief en levert kosteloos de Gouden Hart Biljetten. Gelmer Leibbrandt, CEO van het in 1703 opgerichte Haarlemse bedrijf: “Toen wij werden benaderd voor dit initiatief voor het drukken van onvervalsbare vouchers hebben we aangeboden om een echt bankbiljet te ontwerpen en te produceren voor deze prachtige en sympathieke actie. Met meer dan 200 jaar ervaring in het drukken van bankbiljetten, van het Frans Hals tientje tot aan de Zonnebloem en de Vuurtoren, was dit een kolfje naar onze hand. Ook onze partners hebben belangeloos bijgedragen. ” De echtheid van het bankbiljet is van groot belang omdat daarmee wordt voorkomen dat er makkelijk vervalsingen in omloop komen. 
 
De huisstijl van Heel Haarlem Helpt is ontworpen door Paul Pilon van Paul & Floyd Design Studio. Dit is de basis geweest voor het door Nienke Uijtendaal ontworpen “Haarlems Veertigje’. Daarbij zijn diverse technieken toegepast zoals microtekst, watermerk en foliedruk. De genummerde biljetten worden voorzien van Augmented Reality waarvoor nu de software wordt gemaakt door het Bossche bedrijf WijDoenDingen.
 
Stand van zaken 
Inmiddels is er door Haarlemse particulieren bijna € 13.500 gedoneerd en € 10.000 door Haarlemse fondsen. Daarnaast is er door J.C. Ruigrok Stichting nog een bedrag toegezegd van € 10.000. Vandaag kwam er ook nog een mooie toezegging binnen van het Rabobank Coöperatief Noodfonds. Er hebben zich tot nu toe 80 ondernemers aangemeld. Vanaf deze week zijn er door de stad 65 reclamezuilen (MUPI’s) voorzien van posters, is de oproep te zien in alle bussen van Connexxion en krijgt de website honderden bezoekers.
 
Gouden Hart Actie: één doneeractie, twee goede doelen!  
Belangrijkste doel; zorgverleners in het zonnetje zetten en ondernemers een steuntje in de rug. Niet alleen met aandacht, maar ook met een gebaar. Van het door Haarlemmers gedoneerde geld ontvangt de zorgverlener een Gouden Hart Biljet. Dit kan worden besteed bij een deelnemende kleine Haarlemse ondernemer. Zo kunnen we heel veel zorgverleners blij maken en krijgt de Haarlemse economie een mooie impuls. Een klein gebaar uit een groot hart met maximaal resultaat!   
 
De kleine Haarlemse ondernemers die door (deels) het sluiten van hun zaak hun omzet fors hebben zien afnemen kunnen zich aanmelden voor de Gouden Hart Actie. Alleen samen helpen we Haarlem de crisis door. Voor ondernemers zijn geen kosten verbonden aan deelname. Ook wordt niet gevraagd om kortingen te geven.   
 
De Gouden Hart Actie Heel Haarlem Helpt start voor alle medewerkers van het Spaarne Gasthuis. Onze ambitie is de actie uit te breiden voor alle andere zorgverleners in Haarlem. Hoe meer Haarlemmers, ondernemers en fondsen doneren, hoe meer zorgverleners we kunnen verrassen.  
De Haarlemmers die zorgverleners en ondernemers ook een hart van goud toedragen worden opgeroepen te doneren. Zo kunnen zoveel mogelijk zorgverleners het welverdiende Gouden Hart Biljet krijgen en helpen we daarmee ook de Haarlemse ondernemers.

Dit artikel is 29 keer gelezen.